Koltsegek a januari vasutassztrajk miatt

Joszif 2000.02.03 10:11:38

Egy kedves ismerősöm hozzászólása az ilyesmihez valami olyasmi volt, hogy " A sztrájk az, amikor a nép egymással játszik kibaszósdit." Na, hát teljesen igaza van. Nem a AKARMI CÉG igazgatójának lesz kevesebb pénze, hanem a többi állampolgár fog szívni. Az emiatt a CÉG-nél elmaradt bevételeket meg majd úgyis visszaszedik kamatostul. Legtöbbször a dolgozóktól, vagy a szolgáltatást igénybevevők közül.

Hedge 2000.01.21 13:27:19

A sztrajk nem erről szól. A sztrajk a végső fegyver a munkavállalók kezében, hogy GAZDASÁGI érdekeiket érvényesítsék a hatalmas erőfölényben levő munkáltatóval szemben. Ehez semmi köze annak, hogy " felügyeletét és anyagi lehetőségeit közvetve az állampolgár választotta meg". A "felügyelet megválasztása" olyan áttételes, hogy szerintem ettől nyugodtan eltekinthetünk. Az anyagi lehetőségek megteremtsével kapcsolatos felvetésedben már van némi igazság, de a vasutasok is joggal mondhatják, hogy ők is adóznak, ezért ők is hozzájárultak az "anyagi lehetőségek megteremtéséhez"... Egyébként elég baj az, hogy gazdasági társaságokat közpénzekből kell eltartani.

Nem mintha én egyetértenék a mostani vasutassztrájkkal. Amit a szaxervezeti vezetők csinálnak az meg enyhén szólva etikátlan. Az egyikük épp a mi utcánkban épített négy (!!!) emeletes házat. Biztos rosszul keres.

Gondolj bele abba, hogy nem lenne-e igazságtalan teljes mértékben megfosztani az állami "cégek" alkalmazottait a sztrájkjogtól, csak azért mert az állam a "munkátatójuk". Gyakorlatilag majdnem ez a helyzet az egészségügyiekkel, nézd meg, hol tartanak fizetésileg (ne a maszek fogorvosra meg a nőgyógyászra, hanem mondjuk egy röntgen, vagy egy labororvosra, vagy ápolónőre gondolj). Egyszerűen röhejes pénzeket keresnek. Egy orvos kevesebbet keres pl. mint egy mozdonyvezető ... no comment.

Még valami: a Matáv pl. ugyebár "privát cég". Ha mondjuk ők sztrajkolnának, azt nem értékelnéd "közsorsrontásnak"? Vagy az utakat eltorlaszoló parasztgazdák demonstrációit? Miért egem tartanak fel, ha nem szubvencionálják az eledhetetlen termékeiket (de ehez nem értek, nem akarok igazságtalan lenni). Szerintem azért, mert állami alkalmazottak, még nem kell jobban haragudni a vasutasokra, mint bármely más sztrajkolóra. Úgyhogy én nem is ezért haragszom rájuk (ld. orvos-masiniszta párhuzam)

Hedgehog.

bd 2000.01.10 10:54:41

Nem értem, a sztrájk miről "szól". Anyagi és erkölcsi kár-okozással ki akar kényszeríteni valakitől valamit. Egy állami vállalattal vagy közszolgálati intézménnyel szemben (melynek felügyeletét és anyagi lehetőségeit közvetve az állampolgár választotta meg) ez közsorsrontás.

Hedge 1999.09.23 09:37:54

Mikor megveszed a jegyet valójában létrejön a szerződés a MÁV és közted. A jegy megvásárlása is ráutaló magatartás, ami létrehozza a szerződést. A vonatra történő felszállás a szerződésben foglalt szolgáltatás teljesítésének megkezdését jelenti.

Abban az esetben, ha jegy nélkül szállsz fel a vonatra, úgy ez lesz az a ráutaló magatartás, ami miatt a MÁV tőled (pót)díjat követelhet, de ha előzőleg jegyet vettél, úgy a szerződés már ezzel a korábbi ráutaló magatartással létrejön.

Ha emlékezetem nem csal mindezt a Vasúti Árufuvarozási Szabályzat (közkeletű nevén VÁSZ) tartalmazza, bár nem tudom, hogy ezt utas valaha is olvasta-e. A pénztárnál biztosan csodálkoznának, ha ezt kérnéd betekintésre.

Tehát van szerződés, de az tényleg kétséges, hogy milyen alapon rögzítenek olyan személyi adatokat, amelyek az eredeti szerződésben sem szerepeletk (hiszen jegyvételkor mindezeket nem rögzítik), vagyis a szerződés felbontásáoz sem igazán lenne ezekre szükség. Valószínűnek tartom, hogy ezzel a MÁV a belső elszámosását akarja pontosítani, ill. az esetleges stikliknek elejét venni, bár nem igazán látom, hogy pl. a szig. sz. ezt mennyiben szolgálja.

Mindenesetre akit zavar ez a jelenség, az bejelentést tehet az Adatvédelmi Biztosnál, aki jogosult megvizsgálni, hogy jogosan kezeli-e a MÁV ezekket az adatokat.

Ami a többletköltség visszatérítését illeti, arra valóban nincs sok remény. Bár nem ismerem beható pontossággal sem a fent emlegetett VÁSZ-t, sem a MÁV Üzletszabályzatát (ilyennek is kell lennie), ezek valamelyikében egészen biztosan benne van, hogy a társaság fenntartja a menetrend / útvonal / időpont / ... stb. megváltoztatásának, vagy az adott járat törlésének, nem indításának jogát, úgyhogy a felelősséget erre hivatkozva valószínűleg eleve elhárítaná még akkor is, ha már jóval a sztrájk megkezdése előtt megvette volna topicnyitónk a jegyet. Mivel azonban ezt nem tette meg, szerződéses kapcsolat sem ált fenn közte és a vasúttársaság között (bár mint láttuk, ha fennált volna, akkor sem lenne előbbre).

Mivel a szerződésszegés alapján a károkozás nem álapítható meg, csak az un. szerződésen kívüli kár jöhetne szóba (aki másnak jogellenesen kárt okoz köteles azt megtéríteni. Mentesül a felelősség alól, ha bizonyítja, hogy úgy járt el, ahogyan az adott helyzetben általában elvárható ... ld Ptk.) itt azonban nem lehet szó jogellenes károkozásról, hiszen - mint utólag világ csodájára kiderült - a sztrajk végül is jogszerű volt. Ráadásul a MÁV is tudná bizonyítani, hogy a kár elhárítására (a sztrajk elkerülésére) úgy járt el, ahogyan az általában elvárható, vagyis mindent megtett azért, hogy megegyezzen a szakszervezetekkel (velük kapcsolatban lesújtó a véleményem, ld. a "Szakszervezetek". c topicot).

Jómagam is dühös voltam, mivel a sztrajk felborította az életemet, a kényelmes IC helyett zötyöghettem a VOLÁN-on kétszer annyi ideig hatalmas tömegnyomorban. Úgyhogy sajnos én is szívtam, de a sztrajk már csak erről szól ...

Sajna a visszatérítésről lemondhatsz (legalábbis szerintem).

Üdv/Hedgehog

Munchausen 1999.08.24 18:13:31

Nem vagyok jogász, de azthiszem, hogy a jegy árának visszaigénylésekor semmi esetre sincs joga a pénztárnak, pénztárosnak a személyes adataimhoz. MÁV-al kapcsolatban az érdekelne, hogy van-e valamilyen előírásuk arra, hogy egy járatnak hány darab és milyen kocsival kell közlekednie. Pl. A Budapest - Balatonfüred viszonylatban közlekedő személyvonatokon rendszeresen lefoglalnak két vagont, amikbe nem lehet beszállni, és érdekes módon ugyanannyi kocsival közlekedik a szerelvény akkor is, ha nincs lefoglalva a két utolsó vagon. A szabad vagonokra eső népsűrűség pedig az ülőhelytelenség állapotáig nő, vagyis a MÁV amikor kiadja a két utolsó vagont, akkor a többi utas "komfortfokozatából" vesz el, valahol ezt nem érzem elfogadhatónak. Vagy adjanak minden vonalon helyjegyet vagy találjanak ki egy speciális állóhelyes kategóriát, esetleg harmadosztály...

nyman 1999.08.22 12:19:17

Egyebkent ez az osszeg az ami szerintem jozan logikaval forintosithato. Az extra napom Pecsett, tovabba azt, hogy a repulojegyemet sem tudtam Bp-n atvenni meg az egesz baromsagnak a pluszkoltsegeit nem sorolnam. Az osszeg nem olyan nagy nagysagrendu, ami miatt nagyon aggodnek, de azert nem is keves.

OFF Ezt a 10%-os levonast ismerem.Egy jogasz beallitottsagu emberket kellene megkerdezni.

En ugy gondolkozom, hogy mikor a jegyet megveszem, akkor elfogadom az "Utazasi Felteteleket", aztan, hogy abba mit irnak, az mar rajuk tartozik. Viszont cserebe en is elvarnam azt, hogy a menetrendet is tarsak valahogy.

ZedIzDead 1999.08.21 23:17:48

Ezer bocs még egyszer az offért.

[ZedIzDead]

nyman 1999.08.21 22:03:26

Idokozben e-b*romsag miatt leragattam Pecsett, ez ket napott vett el az idombol. Autom nincs, igy csak a tomegkozlekedesi eszkozoket szoktam igenybe venni (busz, vonat stb.). Mivel Bp-re a het folyaman rajtam kivul allo okok miatt mar nem tudtam felutazni, igy a diakizanyolvanyomat sem tudtam megigenyelni.

Julius folyaman vegul ezt sikerult ezt elintezni, de az atfutasa a dolognak 4-5 het. Igy, mivel Mo-n sem a nemzetkozi, sem sved diakkal nem lehet utazasi kedvezmenyeket igenybe venni, igy a teljesaru jegyeket vettem. (juliusban toltottem be a 26-t). Igy egy Bp-i utam is mintegy 2000 Ft plusz volt. Ugy a honap folyaman az egesz buli, ugy kb. 12-13 e Ft tobbletkoltseget okozott. Spec. az osszegrol mar lemontam (Gasko elvtars javara), bar, hogy megjelent ez a forum, ugy dontottem, hogy megkerdezem, hogy lat-e valaki realis esejeket ennek a penznek a visszaigenylesere? A jegyeket elraktam.